300 هزار تومان تخفیف اولین خرید عینک " کد تخفیف: First " تمام عینک‌های سایت موجود و قیمت‌ها به روز می‌باشند.

300 هزار تومان تخفیف اولین خرید عینک " کد تخفیف: First " تمام عینک‌های سایت موجود و قیمت‌ها به روز می‌باشند.

مقالات

انواع عدسی های طبی: بهترین لنز برای شما کدام است؟

انواع عدسی های طبی

انتخاب انواع عدسی های طبی مناسب می توانند به معنای واقعی کلمه موجب بهبود دید یا نقص دید شود. آن ها بینایی شما را اصلاح، از چشمان شما محافظت می کنند و (با پوشش های خاصی) در مقابل همه چیز از خراش گرفته تا اشعه UV مقاومت می کنند. هر عینک دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود است و انتخاب بهترین لنز و مواد عدسی برای عینک به نیازها و ترجیحات شخصی افراد بستگی دارد.

برای آشنایی با انواع عدسی های طبی و آنچه که لنزها می توانند به چشمان شما ارائه دهند، ادامه مطلب را بخوانید.

انواع لنزهای نوری برای تصحیح بینایی

اگر از عینک طبی یا مطالعه استفاده می کنید، شکست نور در عدسی عینک شما به گونه ای است که به شما کمک می کند واضح تر ببینید (عینک های بدون نسخه این ویژگی را ندارند و لنزهای آن ها نباید کیفیت بینایی شما را تغییر دهد).

در اینجا رایج ترین انواع عدسی های طبی طراحی شده برای اصلاح بینایی آورده شده است:

۱-لنزهای تک دید

لنزهای تک دید

یکی از انواع عدسی های طبی، لنزهای تک دید است. لنزهای تک دید برای یک میدان دید مناسب هستند. از آنجایی که این نوع لنز برای یک نوع تصحیح بینایی در کل لنز طراحی شده است، در مقایسه با انواع دیگر لنزها، بزرگترین منطقه دید را فراهم می کند.

اگر با دید نزدیک یا دور مشکل دارید، احتمالاً بسته به دید شما، نیاز به لنزهای تک دید دارید. این نوع عدسی به بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم کمک می کند.

۲-لنزهای چند کانونی

لنزهای چند کانونی

لنزهای چند کانونی از دیگر انواع عدسی های طبی هستند. برخلاف لنزهای تک دید، لنزهای چند کانونی می توانند چندین قدرت تصحیح بینایی را در یک لنز واحد داشته باشند.

لنزهای دو کانونی به دو ناحیه تقسیم می شوند:

  • برای دید نزدیک
  • برای دید دور

با نگاه به عدسی عینک، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که هر بخش یا ناحیه به کجا تعلق دارد، زیرا توسط یک خط قابل رویت به دو یا چند بخش تقسیم شده‌اند.

لنزهای سه کانونی به سه ناحیه تقسیم می شوند. یکی برای دید نزدیک، یکی برای دید متوسط و دیگری برای دید از راه دور. مانند دو کانونی، لنزهای سه کانونی به وضوح مناطق مختلف خود را با یک خط قابل مشاهده مشخص می کنند، اما به جای یک خط، دو خط دارند. این دو خط به وضوح مناطق مختلف فوکوس بر روی لنز را نشان می‌دهند.

لنزهای پیشرو از دیگر انواع عدسی های طبی هستند که برای تصحیح فواصل دید متعدد از جمله دور، متوسط و نزدیک در یک لنز طراحی شده‌اند. بنابراین آن ها می توانند دید را تقریباً در هر فاصله ای تصحیح کنند. بر خلاف سایر طرح های لنز چند کانونی، پیشرونده ها هیچ خط یا بخش قابل مشاهده ای ندارند.

لنزهای ضد خستگی شامل نسخه تک دید و افزایش بزرگنمایی در پایین لنز هستند. قسمت پایینی لنز با شل کردن عضله چشم از دید نزدیک پشتیبانی می کند. این ویژگی ممکن است به مرور زمان کار با دستگاه‌های دیجیتال و نمای نزدیک را راحت‌تر کند اما در عین حال به خستگی چشم ناشی از صفحه نمایش کمک کند.

۳-لنزهای منشوری

لنزهای منشوری
یکی دیگر از انواع عدسی های طبی که جهت درمان چشم به کار می روند، لنزهای منشوری می باشند. گاهی اوقات، چشم‌ها در راستای یکدیگر حرکت نمی‌کنند و در نتیجه علائمی مانند دوبینی یا فشار چشم ایجاد می‌شود. (استرابیسم، که به طور معمول با عنوان “چشمان ضربدری” شناخته می‌شود، یکی از اختلالاتی است که باعث عدم هماهنگی چشم می‌شود.)

برای توضیح این وضعیت، پزشک ممکن است یک عدسی طبی پریزم یا منشوری به لنزهای نوری شما اضافه کند. از منشور برای تصحیح مشکلاتی مانند آستیگماتیسم (اختلال در شکل چشم) استفاده می‌شود. جهت ضخیم‌ترین لبه یا پایه منشور معمولاً نشان‌دهنده جهت خاصی است که مناسب برطرف کردن نقص چشمی است. به عبارت دیگر، این منشور به صورت سفارشی و با توجه به نیازهای ویژه شخص درست می‌شود تا بهبودی در دیدار ایجاد شود. تصحیح منشور نیز قدرت انکساری خاص خود را دارد که در دیوپترهای منشوری و جهت پایه اندازه گیری می شود.

۴- لنزهای کروی در مقابل استوانه ای

لنزهای کروی
از دیگر انواع عدسی های طبی، عدسی های کروی هستند که عیوب انکساری مانند نزدیک بین و دوربین را اصلاح می کنند. این شرایط باعث می شود نور در جلو یا پشت شبکیه متمرکز شود و عدسی نقطه کانونی خود را به سطح شبکیه برگرداند.

برای اصلاح آستیگماتیسم از لنزهای استوانه ای استفاده می شود. آستیگماتیسم باعث می شود که نور به جای یک نقطه، روی چندین نقطه در چشم متمرکز شود. شکل عدسی استوانه ای به انحنای ناهموار قرنیه چشم می پردازد و نور را برای دید واضح تر به درستی متمرکز می کند.

مواد انواع عدسی های طبی

مواد استفاده شده در لنز بخش بزرگی از عملکرد لنز است. اگرچه لنزهای عینک ممکن است بسیار شبیه به یکدیگر به نظر برسند، اما می‌توان آن‌ها را از طیف وسیعی از پلاستیک‌ها ساخت که هر کدام خواص متفاوتی دارند. ممکن است تعجب کنید که چرا مواد اینقدر اهمیت دارند. پاسخ دو چیز است: آرایش عدسی، هم ضریب شکست و هم مقدار Abbe آن را تعیین می کند.

۱- ضریب شکست

ضریب شکست انواع عدسی های طبی به شما می گوید که نور با چه سرعتی در خلاء حرکت می کند. ضریب شکست بالا به این معنی است که لنز در شکست سریع نور بسیار خوب است.

تعیین ضریب شکست یک عدسی می تواند شبیه یک معادله پیچیده ریاضی باشد که سرعت نور را در بر می گیرد. با این حال، تنها چیزی که باید بدانید این است که عدسی‌هایی با ضریب شکست بالا می‌توانند نازک‌تر از لنزهایی با ضریب شکست پایین‌تر باشند و در عین حال به همان درجه انکسار دست پیدا کنند.

به همین دلیل است که لنزهایی با ضریب شکست بالا (معمولاً ۱.۶۷ و ۱.۷۴) معمولاً برای افرادی که نسخه های بسیار قوی دارند توصیه می شود. این لنزها معمولاً به عنوان گزینه مناسب برای افرادی که درجه نیاز به تصحیح دید بسیار بالا دارند، توصیه می‌شوند، زیرا امکان استفاده از لنزهای نسبتاً نازک و سبک را فراهم می‌کنند.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع انتخاب فریم عینک براساس فرم صورت

۲- ارزش Abbe

مقدار Abbe در انواع عدسی های طبی نحوه پراکندگی نور و در نتیجه احتمال ایجاد انحراف در دید را اندازه می‌گیرد. اگر لنز ارزش Abbe پایینی داشته باشد، ممکن است هنگام نگاه کردن به آن هاله های رنگارنگ اطراف اشیا و نورها را مشاهده کنید. این انحرافات رنگی می تواند بینایی شما را مختل کند و باعث حواس پرتی و تحریک زیادی شود.

از سوی دیگر، لنزهایی با مقادیر Abbe بالا، احتمال این انحرافات را کاهش می دهند و دید واضح تر را ارائه می دهند.

انواع لنزهای پلاستیکی

این روزها اکثر انواع عدسی های طبی به جای شیشه از پلاستیک ساخته می شوند. در ادامه محبوب ترین انواع لنزهای پلاستیکی اشاره شده است:

۱-لنزهای پلاستیکی CR-39

لنزهای پلاستیکی CR-39 در دهه ۱۹۴۰ به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه تر و وزن کمتر برای لنزهای شیشه ای وارد صحنه شدند. آن ها نه تنها نسبت به عدسی های قبلی خود کمتر در معرض شکستن قرار دارند، بلکه مقدار Abbe آن ها کمی کمتر از ۶۰ (بالاترین مقدار در بین لنزهای پلاستیکی) است.

با این حال، لنزهای پلاستیکی CR-39 می‌توانند کمی ضخیم‌تر از سایر گزینه‌های پلاستیکی باشند و معمولاً فقط نسخه‌های ضعیف‌تری را در خود جای می‌دهند.

۲-لنزهای پلی کربنات

لنزهای پلی کربنات
لنزهای پلی کربنات ضریب شکست بالاتری نسبت به لنزهای CR-39 دارند، بنابراین سبک‌تر و بازده انکساری بهتری دارند. علیرغم اینکه شکل دهی آن ها برای تولیدکنندگان آسان است، اما بسیار محکم و مقاوم در برابر ضربه هستند. این کیفیت باعث محافظت بیشتر از چشم شما می شود و اپتومتریست ها اغلب آن ها را برای کودکان و همچنین بزرگسالان توصیه می کنند. این لنزها با تمام عینک های ما استاندارد هستند.

۳-لنزهای با شاخص بالا

لنزهای با شاخص بالا دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند: لنزهای پلاستیکی با ضریب شکست بالا. به این معناست که آن ها می توانند عیوب انکساری شدیدتر را بدون اینکه خیلی حجیم باشند تصحیح کنند. آن ها معمولاً کمی گرانتر از سایر انواع لنز هستند.

۴-لنزهای Trivex

لنزهای پلاستیکی Trivex ارزش Abbe بالاتری نسبت به لنزهای پلی کربنات دارند و وزن آن ها کمی کمتر است. با این حال، ضخامت آن ها نسبت به لنزهای پلی‌کربنات برای نسخه‌هایی با تقریباً ۳.۰۰ +/- به بالا افزایش می‌یابد. بزرگترین نقطه ضعف آن ها قیمت است که آن ها برای افراد بسیار زیادی غیرقابل دسترس هستند.

۵-لنزهای شیشه ای

دید بسیار شفافی که شیشه ایجاد می کند با شکنندگی و سنگینی آن متعادل می شود. اگر لنزهای شیشه ای بشکنند، خطرناک می شوند و می توانند به چشم و پوست شما آسیب برسانند. بنابراین، اکثر ارائه دهندگان عینک دیگر از این نوع لنز در فریم خود استفاده نمی کنند.

انواع پوشش های لنز و روش های درمانی

انواع پوشش های لنز و روش های درمانی
هنگامی که در مورد نوع و جنس لنز خود تصمیم گرفتید، می توانید لنزهای خود را با پوشش های خاص بیشتر سفارشی کنید. در آرمانی ویژن، ما پوشش ضد خش، ضد انعکاس و مسدودکننده UV را با هر جفت لنز نوری ارائه می‌کنیم. سایر افزودنی ها بیشتر یک انتخاب شخصی هستند.

  1. پوشش مقاوم در برابر خراش: این پوشش بر روی لنزهای عینک باعث جلوگیری از خراش می شود.
  2. پوشش ضد انعکاس: پوشش ضد انعکاس از چشمان شما در برابر تابش خیره کننده و سایر انعکاس های خشن محافظت می کند. این بخش همه لنزهای نوری را شامل می شود. اما این ویژگی برای لنزهای با شاخص بالا ضروری است، زیرا آن ها تمایل دارند نور بیشتری را منعکس کنند.
  3. پوشش هیدروفوبیک: هیچ کس عدسی های لکه دار را دوست ندارد. یک پوشش آبگریز برای دفع آب در عدسی عینک استفاده می شود تا لنزهای شما شفاف و تمیز بمانند.
  4. ضد UV: محافظت چشم از اشعه های UVA و UVB برای سلامت آن ضروری است.
  5. پوشش فیلتر کننده نور آبی: اگر از صفحه نمایش زیاد استفاده می کنید ممکن است بخواهید لنزهای فیلتر کننده نور آبی استفاده کنید. این نوع لنزها نور آبی بیشتری را که از وسایل الکترونیکی ساطع می شود نسبت به لنزهای کلاسیک فیلتر می کنند و ممکن است به تنظیم مجدد چرخه خواب شما کمک کنند.
  6. پوشش فتوکرومیک: این پوشش با نور ماوراء بنفش فعال می شود و لنزهای شما را به لنزهای فتوکرومیک تبدیل می کند. به این معنی که آن ها به طور خودکار در نور خورشید تیره می شوند، سپس در داخل خانه به حالت کاملا بدون رنگ برمی گردند. لنزهای فتوکرومیک برای افرادی که می خواهند عینک آفتابی و عینک طبی را در یک فریم ترکیب کنند عالی هستند.
  7. لنزهای رنگی: برخی از عینک‌ها، لنزهای رنگی صرفاً برای استایل دارند، در حالی که سایر لنزهای رنگی هدف مشخصی دارند، مانند کمک به علائم میگرن یا برای بازی. لنزهای عینک آفتابی همگی تا حدی تغییرات رنگ دارند، چه رنگ آن در سراسر لنز ثابت باشد یا در یک گرادیان فوق‌العاده سرد سایه‌دار باشد. رنگ لنزهای عینک آفتابی به چشمان شما در مواجهه با نورهای زیاد کمک می‌کند و در نتیجه از لحاظ ظاهری، به نظر جذاب تر می‌آید.
  8. لنزهای پلاریزه: برخی از عینک‌های آفتابی دارای عدسی‌های پلاریزه هستند که باعث کاهش بیشتر تابش نور می‌شوند و هم رنگ‌ها و هم تضادها را در دید شما نمایان می‌کنند. آن ها برای افرادی که زمان زیادی را در خارج از منزل می گذرانند، به خصوص در اطراف دریاچه ها و اقیانوس ها عالی هستند.
  9. لنزهای آینه ای: نوع دیگری از لنزهای عینک آفتابی، لنزهای آینه ای است که از چشمان شما در برابر نور شدید محافظت می کنند و باعث می شوند عینک آفتابی شما کاملاً بازتابنده به نظر برسد.

چگونه بهترین نوع عدسی عینک را تهیه کنیم؟

لنز پلی کربنات یا لنز شاخص بالا؟ دو کانونی یا پروگرسیو؟ چگونه می‌توانید نوع مناسبی از لنزها را بر اساس نیازها و سلیقه‌های خود انتخاب کنید و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهید.

نحوه انتخاب بهترین نوع عدسی عینک
دو لنز پرفروش عینک که ابتدایی ترین آن ها هستند:

هر دو لنز اشاره شده در بالا از جنس پلاستیک هستند. (در حال حاضر افراد کمی از شیشه استفاده می کنند چرا که سنگین و شکستنی است.) اگر نسخه تک دید دارید (دید دور یا دید نزدیک)، به طور کلی می‌توانید از لنزهای CR-39 استفاده کنید. یک گزینه مقاوم‌تر، نازک‌تر، سبک‌تر و محبوب‌تر لنزهای پلی‌کربنات است. اما اگر برای دیدن دور و نزدیک به عینک نیاز دارید، انتخاب لنز پیچیده‌تر می‌شود. در ادامه چهار مورد از مهمترین آن ها اشاره شده است:

  1. Progressives: یک تغییر آرام و تدریجی در قدرت لنز برای دیدن واضح در هر فاصله ایجاد می کند. اگر نیاز به عینک برای دیدن در فواصل دور و نزدیک دارید و استفاده از عینک‌های بیفوکال یا تریفوکال برای شما راحت نیست، اما عینک هایی با عدسی های پروگرسیو یا تدریجی مناسب می‌باشند.
  2. High-index: لنزهای با شاخص بالا نازک‌تر و سبک‌تر از لنزهای CR-39 یا پلی کربنات هستند و حتی برای قوی‌ترین نسخه‌ها هم کار خواهند کرد.
  3. High-definition: لنزهای با وضوح بالا دید واضح‌تر و دید محیطی بهتری را ارائه می‌دهند. اگر مشکلات بینایی مانند آب مروارید یا اسکار قرنیه دارید، این لنزها را می‌توانید در نظر بگیرید. آن ها می‌توانند با استفاده از مواد مختلفی مانند CR-39، پلی‌کربنات یا لنزهای با شاخص شکست بالا ساخته شوند.
  4. Trivex: لنزهای Trivex نسبت به لنزهای CR-39 یا پلی کربنات در برابر خش مقاوم‌تر هستند. اگر از عینک های بدون فریم یا نیمه فریم استفاده می کنید، یا اگر عینک شما در معرض آسیب قرار دارد، این لنزها می توانند مفید باشند.

زایس یا کریزال کدام بهتر است؟

برند عینک زایس

زایس و کریزال دو برند مطرح در زمینه انواع عدسی عینک هستند که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند. ارزیابی اینکه کدام بهتر است به ترجیحات، نیازها و ملاحظات فردی بستگی دارد.

لنزهای عینک های زایس به دلیل وضوح استثنایی و اپتیک دقیق خود مشهور هستند. آن ها از فناوری پیشرفته در تولید لنز استفاده می کنند که منجر به ایجاد لنزهایی با وضوح بالا، کاهش تابش خیره کننده و کنتراست بهبود یافته می شود. لنزهای زایس اغلب دارای ویژگی هایی مانند پوشش های ضد انعکاس، مقاومت در برابر خراش و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که نیازهای بصری مختلف را برآورده می کنند.

از سوی دیگر، لنزهای کریزال به دلیل دوام و پوشش های محافظ بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. لنزهای Crizal به گونه ای طراحی شده اند که در برابر خراش، لکه، گرد و غبار و آب مقاوم باشند و دید واضح تری را تضمین می کنند و طول عمر لنزها را افزایش می دهند. علاوه بر این، لنزهای Crizal محافظت عالی در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند و تابش خیره کننده را به حداقل می رساند و راحتی بصری را در شرایط نوری مختلف افزایش می دهد.

انتخاب بین انواع عدسی عینک Zeiss و Crizal در نهایت به نیازها و ترجیحات خاص بستگی دارد. افرادی که وضوح و دقت نوری را در اولویت قرار می دهند ممکن است لنزهای زایس را ترجیح دهند، در حالی که کسانی که به دنبال دوام و محافظت بیشتر در برابر عناصر محیطی هستند ممکن است به سمت Crizal متمایل شوند. مشاوره با اپتومتریست می‌تواند به تعیین اینکه کدام برند و ویژگی‌های لنز مناسب‌تر با سبک زندگی، نیازهای بصری و بودجه یک فرد است، کمک می‌کند.

در نهایت، هر دو زایس و کریزال برندهای معتبری هستند که به دلیل ارائه لنزهای با کیفیت بالا شناخته شده اند و انتخاب بین آن ها ممکن است به ترجیحات شخصی و نیازهای خاص بستگی داشته باشد.

چگونه بهترین لنزها را برای عینک خود پیدا کنید

هنگام انتخاب بهترین لنز عینک برای خود، باید همه چیز را در نظر بگیرید، از نسخه و قیمت آن گرفته تا پوشش های سفارشی متناسب با سبک زندگی شما. چشم پزشک و بینایی سنج شما بزرگترین منابع شما هستند. آن ها می توانند توصیه های تخصصی را ارائه دهند. به نوبه خود، ما سعی می کنیم هنگام خرید عینک آنلاین یا در فروشگاه، فرآیند انتخاب لنز را آسان کنیم.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
    سبد خرید فروشگاه
    برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...
    فروشگاه
    0 مورد سبد خرید