300 هزار تومان تخفیف اولین خرید عینک " کد تخفیف: First " تمام عینک‌های سایت موجود و قیمت‌ها به روز می‌باشند.

300 هزار تومان تخفیف اولین خرید عینک " کد تخفیف: First " تمام عینک‌های سایت موجود و قیمت‌ها به روز می‌باشند.

مقالات

ترکیب فشن و کارایی: چرا عینک آفتابی پلاریزه ضروری است؟

عینک آفتابی پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه، عینک‌هایی هستند که با لنزهای خاصی ساخته شده‌اند که تابش نور منعکس شده از سطوحی مانند آب، برف و شیشه را کاهش می‌دهند. عینک‌های پلاریزه می‌تواند کمک کند تا دید شما واضح تر و بهتر باقی بماند و از وقوع حوادث جلوگیری کند. علیرغم آنچه برخی افراد فکر می کنند، عینک‌ های پلاریزه از تابش نور فرابنفش (UV) خورشید محافظت نمی‌کنند. هم لنزهای تجویزی و هم بدون نسخه می توانند پلاریزه باشند. به عبارت دیگر، پلاریزه بودن عینک‌ فقط به معنای کاهش تابش‌های خیره‌کننده و درخشان و بهبود دید در برخی شرایط است و معمولاً چشمان در برابر پرتوهای UV محافظت نمی‌شوند.

در این مطلب به نحوه عملکرد عینک آفتابی پلاریزه و همچنین برخی از مزایا و معایب این نوع عینک محافظ پرداخته ایم.

عینک آفتابی پلاریزه چه کاری انجام می دهد؟

عینک آفتابی پلاریزه
عینک آفتابی پلاریزه معمولاً به عنوان یک راهکار برای کاهش اثرات نورهای بازتابی و درخشنده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا دید شما را بهبود بخشند و از ایجاد ناراحتی و احساس ناخوشایند در چشم‌ها جلوگیری کنند. درخشندگی زمانی ایجاد می‌شود که نور به یک سطح افقی بازتابی برخورد کند، که منجر به پراکندگی افقی پرتوهای نور می‌شود. این پرتوها می تواند گیرنده های نوری را در چشم ها تحت تأثیر قرار دهد، که برای دیدن در شرایط تاریک و تشخیص رنگ ها ضروری هستند.

تابش خیره کننده می تواند به طور چشمگیری بینایی شما را مختل کند و تشخیص رنگ ها را سخت تر کند و حتی دید شما را کاملاً از بین ببرد. چشمک زدن پاسخ طبیعی بدن شما واکنش طبیعی بدن شما به نور زیاد است که برای جلوگیری از آسیب به استوانه‌ها و مخروط‌های چشم ناشی از انتشار نور بیش از حد طراحی شده است. عینک‌های پلاریزه با اعمال یک ماده شیمیایی ویژه به لنزها به الگوی عمودی، از درخشندگی جلوگیری می‌کنند. جهت عمودی اعمال ماده شیمیایی، این است که نور افقی را مسدود می‌کند.

این فرآیند شیمیایی را می‌توان فقط روی سطح لنزها (برای عینک‌های آفتابی ارزان‌تر) اعمال کرد یا بین دو لایه مواد لنز قرار داد (برای مارک‌های عینک آفتابی گران‌تر). یک عینک آفتابی با کیفیت بالا تقریباً همیشه دارای لنزهای پلاریزه هستند.

مطالعه بیشتر: بررسی فواید عینک فتوکرومیک برای سلامت چشم

اهمیت پلاریزه بودن عینک

اهمیت پلاریزه بودن عینک

عینک های پلاریزه نقش مهمی در افزایش حفاظت از چشم و وضوح بصری دارند، به ویژه در محیط هایی با تابش خیره کننده شدید، مانند سطوح آب، میدان های برفی یا جاده ها. اهمیت آنها در توانایی آنها برای کاهش تابش نور ناشی از انعکاس نور خورشید از سطوح است که می تواند برای چشم مضر و منحرف کننده باشد.

اهمیت اصلی عینک های پولاریزه توانایی آن ها در بهبود دید و کنتراست است. آن ها با فیلتر کردن تابش خیره کننده افقی، وضوح و درک عمق را افزایش می دهند و به افراد اجازه می دهند واضح تر و دقیق تر ببینند. این امر به ویژه برای فعالیت هایی مانند رانندگی، دوچرخه سواری، اسکی یا ماهیگیری که دید دقیق برای ایمنی و عملکرد ضروری است، بسیار مهم است.

علاوه بر این، استفاده از عینک پلاریزه می تواند فشار و خستگی چشم را کاهش دهد، به ویژه در هنگام قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور شدید خورشید. با به حداقل رساندن نور خیره کننده و خیره شدن چشم، از فشار غیرضروری به چشم ها جلوگیری می کنند، در نتیجه راحتی را افزایش می دهند و خطر سردرد یا سایر ناراحتی های مرتبط با فشار چشم را کاهش می دهند.

به طور خلاصه، اهمیت پلاریزه بودن عینک ها در توانایی آن ها برای ایجاد وضوح بصری افزایش یافته، محافظت در برابر اشعه های مضر UV و کاهش فشار و خستگی چشم نهفته است. چه برای فعالیت در فضای باز و چه برای استفاده روزمره، سرمایه گذاری در عینک های پولاریزه می تواند به طور قابل توجهی سلامت چشم و تجربه کلی بصری را بهبود بخشد.

مزایای عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

مزایای عینک آفتابی پلاریزه
لنزهای پلاریزه نور ماوراء بنفش خورشید را که می تواند به چشم آسیب برساند، مسدود نمی کند. این نوع عینک‌ها به عنوان یک راهکار برای کاهش تأثیرات نورهای بازتابی و درخشان در هنگام روز و حتی در شب ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

پلاریزاسیون لنزها از این جهت مفید است که؛

  • راحتی بصری شما را افزایش می دهد
  • تضاد بین روشنایی و تاریکی را تشدید می کند
  • به شما امکان می دهد رنگ های واقعی را ببینید
  • به جلوگیری از خستگی چشم کمک می کند

لنزهای پلاریزه در رنگ‌های متنوعی از رنگ‌های بسیار تیره تا رنگ‌های بسیار روشن در دسترس هستند. رنگ یا تیرگی لنز به این معنی نیست که لنزها در مسدود کردن تابش خیره کننده “بهتر” یا “بدتر” هستند. هر دو می توانند به یک اندازه موثر باشند.

با این اوصاف، برخی از رنگ ها در شرایط خاص مفیدتر هستند. مثلا:

  • یک لنز تیره می تواند برای یک روز روشن در کنار دریاچه ایده آل باشد.
  • لنز آبی کم رنگ می تواند فشار چشم را برای افرادی که ساعت های طولانی جلوی کامپیوتر کار می کنند کاهش دهد
  • گاهی اوقات لنزهای زرد یا نارنجی کم رنگ در عینک هایی که مخصوص رانندگی در شب هستند طراحی شده است.
  • به دلیل فرآیند شیمیایی درگیر در ساخت عدسی پلاریزه، هیچ لنز پلاریزه شفاف واقعی وجود ندارد. همیشه درجاتی از رنگ وجود دارد، حتی اگر سایه روشن باشد.

چه زمانی باید از عینک آفتابی پلاریزه استفاده کرد؟

زمان استفاده از عینک آفتابی پلاریزه

تابش نور می‌تواند خطرناک باشد، به ویژه در حین رانندگی، زیرا باعث تغییر رنگ واقعی اشیاء و دشوارتر شدن دید اشیاء می‌شود. تابش نور به مرگ‌های زیادی در بین عابران پیاده و حوادث ترافیکی مرتبط بوده است.

عینک آفتابی پلاریزه می تواند به ویژه در شرایطی مانند موارد زیر مفید باشد؛

  • رانندگی: این امر به ویژه در روزهای بسیار گرم که ترکیبی از هوای گرم در نزدیکی سطح جاده و هوای کمتر گرم در بالای آن باعث ایجاد اثر آینه ای می شود، صادق است.
  • انجام ورزش در فضای باز: عینک آفتابی پلاریزه به ورزشکاران کمک می کند تا با وضوح بیشتری ببینند تا بتوانند در روزهای پرنور و در حال رقابت، به طور ایمن حرکت کنند.
  • فعالیت‌های آبی: شامل اسکی رو موج، قایق‌سواری، ماهی گیری و سایر ورزش‌های آبی می‌شود، که درخشندگی (از موج‌ها یا آب در حال جابجایی) از همه جهات بازتاب می شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع تأثیر UV و اهمیت حفاظت از چشم

معایب عینک آفتابی پلاریزه

معایب عینک آفتابی پلاریزه
لنزهای پلاریزه برای همه مناسب نیستند. سه موقعیت خاص وجود دارد که ممکن است آن ها بیشتر مشکل ساز باشند تا مفید:

  1. عدم جهت گیری بینایی: برخی از افراد وقتی از پشت لنزهای پلاریزه نگاه می کنند، به خصوص در سطوح نور طبیعی، احساس سرگیجه دارند. برخی اعتقاد دارند که استفاده از لنزهای خاص ممکن است اثراتی روی درک فاصله و ابعاد مختلف اشیاء در فضا داشته باشد و اطلاعات بصری را به شکل سه‌بعدی‌تری نشان دهد که ممکن است با هم در تداخل باشد.
  2. تاری رابط: مسدود شدن نور افقی می‌تواند باعث مبهم شدن تصاویر در صفحه نمایش شود، زیرا این فناوری‌ها نور را در جهت‌های خاصی تعدیل می‌کنند و تغییر در جهت نور ممکن است باعث کاهش وضوح تصویر شود.
  3. رانندگی در شب: اگرچه لنزهای پولاریزه برای رانندگی در شب طراحی شده‌اند، اما اثر کاهش نوری را دارند زیرا باعث می‌شوند برخی از نورها وارد چشم نشوند. کاهش نور ورودی به چشم با استفاده از این لنزها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دید در مواجهه با نور ترافیک شبانه شود.

چه زمانی از عینک آفتابی پلاریزه نباید استفاده کرد؟

چند موقعیت وجود دارد که استفاده از عدسی‌های پولاریزه توصیه نمی‌شود؛

۱- زمانی که به صفحه‌های نمایشی مایع کریستالی (LCD) نگاه می‌کنید، مانند:

  • کنترل‌های داشبورد خودرو
  • دستگاه‌های خودپرداز بانکی
  • گوشی‌های همراه
  • برخی از ساعت‌ها

۲- زمانی که تابش نور زیاد باشد:

  • برای دیدن برف روی جاده‌ها هنگام رانندگی
  • برای دیدن برف هنگام اسکی
  • هنگام رانندگی در شب. 

مطالعه بیشتر: آموزش و نکات مراقبت از چشم + [۱۰ راهکار مهم]

مقایسه عینک آفتابی پلاریزه با عینک آفتابی غیر پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزهعینک آفتابی غیر پلاریزه
کاهش درخشش از سطوح بازتابیتمام نور را بازتاب می‌دهند اما درخشندگی را کاهش نمی‌دهند.
تاریکی یا روشنایی عدسی تاثیری بر کارایی آنها نداردلنزهای تاریک بهتر از لنزهای روشن عمل می‌کنند.
ممکن است رابط‌های دیجیتالی را تار و مبهم نشان دهد و خواندن آنها را دشوار کندباعث ابهام در رابط‌های دیجیتالی نمی‌شوند، اما ممکن است آن‌ها را خیلی تاریک کنند تا بتوانید آن‌ها را بخوانید.
بهبود درک رنگ می‌تواند باعث کاهش روشنایی چراغ‌ در شب شود.درک رنگ را مبهم می‌کنند.
معمولاً از مواد با حفاظت UV ساخته می‌شوندممکن است از مواد محافظ UV ساخته شده یا نشده باشند.
معمولاً قیمت بالاتری دارندمعمولاً ارزان‌تر هستند.

تفاوت بین پلاریزه و UV

تفاوت بین پلاریزه و UV

درک تفاوت قابلیت پلاریزه و UV هنگام انتخاب عینک برای محافظت از چشمان شما در برابر اشعه های مضر و افزایش وضوح بینایی بسیار مهم است.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش به توانایی لنزها در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش اشاره دارد که می تواند باعث مشکلات چشمی مختلف مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان پوست اطراف چشم شود. حفاظت از اشعه ماوراء بنفش بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی ضروری است، زیرا اشعه ماوراء بنفش می تواند به ابرها نفوذ کند و از سطوحی مانند آب، برف و شن منعکس شود. عینک آفتابی باکیفیت به گونه ای طراحی شده است که ۱۰۰% اشعه های UVA و UVB را مسدود می کند و محافظت کاملی از چشمان شما تضمین می کند.

از سوی دیگر، پلاریزاسیون به فیلتر ویژه ای اطلاق می شود که بر روی لنزها اعمال می شود که باعث کاهش تابش خیره کننده از سطوحی مانند آب، برف و جاده ها و همچنین انعکاس از سطوح صاف می شود. لنزهای پلاریزه با مسدود کردن انتخابی امواج نوری جهت افقی، که علت اصلی تابش خیره کننده هستند، کار می کنند. این ویژگی به طور قابل توجهی راحتی و وضوح بصری را بهبود می بخشد و آن ها را به ویژه برای فعالیت های خارج از منزل مانند رانندگی، ماهیگیری یا اسکی مفید می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پلاریزاسیون به خودی خود محافظت اضافی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد نمی کند.

به طور خلاصه، تفاوت پلاریزه و UV این است که لنزهای پلاریزه و محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش مزایای مهمی برای سلامت چشم و راحتی بصری ارائه می دهند، واهداف مشخصی را دنبال می کنند. فیلتر UV از چشمان شما در برابر تشعشعات مضر محافظت می کند، در حالی که پلاریزه باعث کاهش تابش خیره کننده برای دید واضح تر، به خصوص در محیط های روشن در فضای باز می شود. برای مراقبت بهینه از چشم، عینک‌های آفتابی را در نظر بگیرید که هر دو ویژگی را ارائه می‌دهند، حفاظت جامع و عملکرد بصری بهبود یافته را در شرایط نوری مختلف تضمین می‌کنند.

مطالعه بیشتر: بیماری ‌های چشمی شایع در کودکان: آنچه که هر والدینی باید بدانند

و در پایان…

عینک آفتابی پلاریزه برای کاهش تابش خیره کننده ناشی از نور که از سطوح افقی منعکس می شود، طراحی شده است. فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده برای ساخت لنزها عمودی هستند. لنزهای پلاریزه برای کاهش تابش خیره کننده و افزایش درک رنگ هنگام رانندگی، قایق سواری یا ورزش مفید هستند. لنزهای پلاریزه برای هر موقعیتی مناسب نیستند. اگر در شب رانندگی می کنید یا از دستگاه های LCD استفاده می کنید، لنزها باعث تیرگی و تاری می شوند.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
    سبد خرید فروشگاه
    برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...
    فروشگاه
    0 مورد سبد خرید